Madrid een stad vol geschiedenis

3 februari 2017 - Colmenar Viejo, Spanje

Na een eerste wat onrustige nacht ben ik eerst heerlijk lekker gaan douche in mijn privé badkamer. Wat een luxe zo! Dit maakte me gelukkig wat wakker.
Toen gingen we eigenlijk meteen het dorp Colmenar Viejo bezoeken. Met Karel als mijn eigen persoonlijke gids ben ik veel te weten gekomen over het dorp. Hij vertelde me over het ontstaan van de stad en over de kerk die er staat. Van de kerk is niet bekent hoe oud deze precies is, omdat ze niet weten wie de architect ervan is. Wat me opviel aan de kerk was dat er heel veel ooienvaars boven op het dak zaten. Hij had me verteld dat het zo zacht was voor deze tijd van het jaar dat ipv. dat ze naar Marokko gingen dat ze juist bleven zitten.

Gister avond hadden we nog een afspraak gemaakt bij "nuevos Ministerios' .Dit is een kantoor in het metro gebouw waar je een jongeren kaart ( vast ook wel andere dingen) kunt aanvragen. Dus om 13.15 stond onze afspraak gepland. Dan is het toch erg fijn om iemand mee te nemen die de Spaanse taal goed spreekt. De mevrouw achter het loket had alle praktische zaken geregeld met Karel en ik hoefde eigenlijk alleen maar op de foto en een handtekening te zetten. Met deze kaart kun je 30 dagen lagen zo veel reizen als je wil door heel Madrid en dat voor maar €20,-. Daar kan Nederland nog een voorbeeld aan nemen. Dus gingen we het kaartje maar meteen uittesten in de metro. Dit was zo mijn eerste metrorit in Madrid!

Omdat ik nog niet had ontbeten gingen we opzoek naar een tentje. Karel vertelde dat je bij Vips goed zou kunnen eten. Ik sprak het alleen wat verkeerd uit, want hier in Spanje spreken ze de V uit als een B. Het heet dus Bips (vond ik nogal grappig).  Dit is een soort winkel waar je van alles kunt kopen en dan helemaal achter in die winkel zit dan ineens een restaurant. Na een lekker hamburger met frietjes te hebben gegeten gingen we rond half 3 de stad in. We zijn naar allerlei interessante dingen gelopen zoals het Plaze Mayor. Filip 1 vond de stad nogal chaotisch dus hij wilde rust scheppen en liet een architect het plein ontwerpen.

We liepen naar nog een aantal andere bezienswaardigheden door en een daarvan was de "Almudena Cathedral". Dit was een kathedraal die ze boven op een oude kerk hadden gezet. Dit hadden ze gedaan, omdat die kerk deels was afgebrand. Ook daar heel dicht bij stond was het oudste deel van de stad wat nu nog bewaard is. Dit waren een paar stukjes muur. Dit waren overblijfselen van de stads muur die de moslims hadden gebouwd. De stad is namelijk 1200 jaar oud en er leefden eerst veel moslims die daar toe neen muur hebben gebouwd met een paar huizen. In het stads museum van Madrid was een maquette te zien uit het jaar 1830 en vanaf toen is de stad maar liefst 4x zo groot geworden. Zo was goed te zien dat er erin een relatief korte tijd toch veel uitbreiding heeft plaats gevonden. Madrid is een mooie en grote stad waar veel geschiedenis te vinden is. De komende weken zal ik nog zeker meer van deze geschiedenis gaan opsnuiven. In de avond gingen we nog even naar de lokale supermarkt. Daar kwam ik erachter dat een aantal dingen die thuis toch zo gewoon lijken hier helemaal niet bestaan zoals ranja. Zo leer ik wel om ook andere dingen eens uit te proberen.

Net kwam nog het leukste van mijn dag: het uitpakken van de mee gekregen cadeautjes van mijn peetoom en peettante. Ik mag iedere week een cadeautje of brief open maken. Ik heb met mezelf afgesproken om ze open te maken wanneer ik het een goed moment daarvoor vind en dat was nu. Na het lezen van de kaart maakte ik het pakketje open en daar zat een super leuk fotolijstje in met een foto met hun en mijn gezin! Dat geeft me toch weer even een boost voor de komende tijd! Wat is dat super leuk om iedere week te mogen doen!

Morgen staat er op de planning dat ik om 9 uur bij ministerie justitias mijn Spaanse VOG ga aanvragen. Dit is een verklaring die je nodig hebt om stage te mogen lopen op die school. Als dat is geregeld ben ik helemaal klaar om maandag te beginnen aan mijn stage op King's college!

In de foto's zie je een aantal dingen voorbij komen die ik deze dag heb gezien.Voel je vrij om een reactie te plaatsen!

Veel kusjes liefs Annelijn

1. Nicole:
    Lieve Annelijn,
    Het lijkt wel of je al veel langer in Madrid bent. Jij bent voor ons een hele goede gids. Erg mooi om de geschiedenis van Madrid zo te leren kennen.
    Fijne dag vandaag.
    Liefs Ome Dennis en Tante Nicole
  2. Mariette:
    Hoi Annelijn
    Je heb al veel gezien in 1 dag,veel informatie gekregen.
    Heel leuk dat wij je reis zo mee mogen beleven.leuke foto's
    Veel plezier vandaag.
    Groetjes mariette
  3. Antoon vd steen:
    Lieve Annelijn,
    Leuk verslag weer van gisteren. Super om het op deze manier ook een beetje mee te maken. Vandaag proberen de handtekeningen te regelen voor maandag! Veel succes! Ik wens jou een hele fijne en gezellige zaterdag. Liefs, mama -xxxxx-
  4. Lian:
    4 februari 2017
    Hoi Annelijn, ik heb de link van de vlog als favoriet opgeslagen om jou belevenissen van de komende maanden te gaan volgen. Fijn dat de reis goed is verlopen en je al zo warm welkom bent geheten! Nogmaals heel veel plezier gewenst op dit mooie avontuur. Liefs van ons allemaal